Тибетската медицинска система, по-известна като Соуа Ригпа (познанието за лекуване/ изцеление), несъмнено е стара колкото е стара и самата Тибетска цивилизация. Вероятно както и навсякъде по света в тези древни времена, хората са срещали сериозни трудности при появата на физически дискомфорт, поради липса на познание за начините на лечение. Могли са да разчитат на различните естествени ресурси, които са ги заобикаляли. Тези древни хора по емпиричен път са открили ползите и ефикасността на естествените източници, като растения, животни, минерали и т.н. Ето как хората от древен Тибет за започнали да използват различни билки и минерали за различни здравословни проблеми. Например пиенето и напръскването със студена вода при треска, налагане на студени камъни върху травми с признаците на възпаление – подуване, зачервяване, затопляне, болка и нарушена функция. Използвали са загрято олио за да спрат кървенето, открили са, че пиенето на топла вода подпомага храносмилането, а също така и че е по-добре да се хранят със сготвена храна, отколкото сурова.

Тези древни практики, които поставят основата на тибетската система за лечение се появяват по времето на древното кралство Шанг Шунг (около 500 години преди новата ера), в което основната религия се е наричала Бьон. Съществуват документи от това време, в които се описва лечението на някои болести, както и лечението с мокса.

Има няколко ключови момента за формирането на Тибетската медицина във формата, която съществува днес.

По време на царуването на 28 крал на Тибет – Ла Тотори Нйентцен (254-374г от новата ера), двама индийски доктори били поканени в двореца му. Те били помолени да останат и да споделят медицинското си познание, което обяснява защо Тибетската медицина и Аюрведа са толкова близки.

7-8 век са изключително важни за процъфтяването на Тибетската култура и медицина. По това време се правят множество конференции по медицина, на които са канени известни лекари от Китай, Индия, Персия, Гърция.

33 крал на Тибет – Сонгцен Гампо (617-698г от новата ера) сключва брак с китайската будистка принцеса Унгшинг Конгю от династия Тан. Тя носи със себе си голямо количество китайски медицински текстове, които са преведени на тибетски.

Това е времето, когато министърът на Тибет – Томи Самбхота, е изпратен в Индия за да създаде тибетската азбука на базата на санскрита. Времето, в което будизмът се приема за основна религия в Тибет, измествайки шаманизма.

Един от най-великите „Религиозни крале” на ранната Тибетска империя, крал Трисонг Деуцен (755 -97г), разширява границите на Тибет в Централна Азия, контролирайки доходоносният път на китайската коприна и окупирайки важни будистки места за поклонение. През 775г Трисонг Деуцен изгражда първият будистки манастир Самие и издава редица кралски укази, които засилват позицията на Будизма в Тибет.

Първият медицински дебат върху Тибетската медицина се провежда именно по времето на неговото царуване, когато опитни доктори от Монголия, Китай, Индия, Персия, Източен Туркистан, Непал, Кашмир, Афганистан, Долпо и т.н. взимат участие. Дебатът се провежда в манастира Самие. Тибетската делегация е водена от Юток Йонтен Гонпо Старши. Конференцията продължава 7 дни, като всеки доктор излага естеството и ефикасността на собствената си система.

След конференцията, Крал Трисонг Деуцен обнародва код на поведение, който трябва да се следва от всички доктори. Известен като Четирите Обета, той казва, че докторът трябва да бъде алтруистичен, да изостави леността и отлагането, да се въздържа от токсични напитки и най-важното – да предразполага пациента и да го успокоява чрез състрадание и любов.

Безпорно най-важната фигура в Тибетската медицина е на Ютог Йонтен Гонпо-I, който се смята за баща на тибетската медицина. Той е бил изключителен доктор. Написва книга, която нарича Гю-ши (тиб. – четири тантри), която е базирана на Тибетското медицинско познание, като са добавени в синтезиран вид и различни други азиатски медицински системи. Четири века по-късно книгата е пренаписана от Ютог Йонтен Гонпо-II във формата, в която се изучава и днес в колежите по Тибетска медицина.

През 1696г Деси Санге Гятцо, създава първият медицински университет в Тибет – медицинско училище и манастир Чагпори. А през 1916г. в Лхаса (столицата на Тибет) е създаден и Мен-Тци-Кханг (тиб. – къща на Медицината и Астрологията).

За съжалание след окупацията от Китай през 1959г., сградите на двата института биват разрушени.

С цел да съхрани Тибетската култура, Далай Лама създава множество институции, убежища, училища, манастири и университети, докато живее в изгнание в Индия. През 1950г е създаден Институтът по Тибетска медицина Чагпори в Дарджелинг. През 1961г е създаден Институтът по Тибетска медицина и астрология (Men-Tsee-Khang) в Дарамсала.Тези две учебни заведения остават най-важните и престижни институти за изучаване на Тибетска медицина днес.

Знаете ли, че?

В Будистката практика лукът и чесънът обикновено се избягват, тъй като имат свойството да правят човек сънлив и да замъгляват ума. Не се препоръчват преди медитативни практики.

Но въпреки това, в Тибетската медицина лукът и чесънът са особено важни съставки за успокояване и подсилване на функцията на белите дробове.
... See MoreSee Less

View on Facebook

Какво представлява терминът “чакра”?

Чакри: Колела на психическата енергия

Чакра е санскритската дума, която означава „колело“. Известен още като khor-lo на тибетски, терминът се отнася до енергийните центрове в тялото, които са били използвани от векове от тантрическите йоги за постигане на просветление.

Съвременната наука е установила, че тези енергийни центрове съответстват на нервните ганглии (възли) в тялото и всеки от тях е разположен близо до система от възли, която произвежда хормони, определящи състоянието на метаболизма, съня, възпроизводството, имунитета и психичното здраве. Носителят на Нобелова награда доктор Алексис Карел нарича жлезистата система „колелото на живота“, което поддържа всички клетъчни функции в човешкото тяло.
... See MoreSee Less

View on Facebook

1 week ago

Център за Тибетско лечение Monchara

Скоро ще отворя отделна страница за част от работата си, а именно тази с гръбначните изкривявания. Това е изключително интересна, но трудна и отговорна задача. Работата със сколиози е продължителна във времето, сколиозата може да се променя, може и да прогресира до степен, която изисква носенето на корсет, а в по-тежките случаи се обсъжда и оперативна форма на лечение.
С К. работим вече повече от година. Първите месеци само с Шрот упражнения, но сколиозата прогресира и преди шест месеца се наложи слагането на корсет. От лятото К. носи корсет по 20 часа на ден и прави упражнения 5 пъти седмично!
🤗🎈🤞 всичките усилия дадоха резултат и в момента градусите са 8 надолу - от 32 на 24! Гръбнакът е много по-близо до централната сакрална линия! Продължаваме напред, тепърва предстои още много работа, но когато има мотивация, има и успех ❤️
... See MoreSee Less

View on Facebook

Център за Тибетско лечение "Мончара" съществува от 2016 година.
Нашата мисия е да запознаем повече хора с възможностите на Тибетската традиционна система за диагностика и здраве, които съвсем успешно могат да функционират в модерното ни общество. Надяваме се, че все повече българи ще възприемат основните принципи на балансиране и грижа за човешкото физическо и психическо благоденствие, които съществуват от векове. Силата на Тибетската медицина е в превенцията. Тя ни дава, подходящи за нашата индивидуалност, насоки за хранене и начин на живот, с чиято помощ можем да предотвратим появата на различни заболявания.
А какво означава името Мончара? То е тибетско и представлява вид хималайски дъб :)
... See MoreSee Less

View on Facebook

Честита 2025-та година! С пожелания това да е година, в която да показваме повече състрадание и грижа един към друг, да сме в мир със себе си и света около нас и най-вече, да сме здрави и щастливи!
Честита Нова Година! 🙏🏻

https://www.facebook.com/share/r/17nY8dphjc/?mibextid=wwXIfr
... See MoreSee Less

View on Facebook