Тибетската медицинска система, по-известна като Соуа Ригпа (познанието за лекуване/ изцеление), несъмнено е стара колкото е стара и самата Тибетска цивилизация. Вероятно както и навсякъде по света в тези древни времена, хората са срещали сериозни трудности при появата на физически дискомфорт, поради липса на познание за начините на лечение. Могли са да разчитат на различните естествени ресурси, които са ги заобикаляли. Тези древни хора по емпиричен път са открили ползите и ефикасността на естествените източници, като растения, животни, минерали и т.н. Ето как хората от древен Тибет за започнали да използват различни билки и минерали за различни здравословни проблеми. Например пиенето и напръскването със студена вода при треска, налагане на студени камъни върху травми с признаците на възпаление – подуване, зачервяване, затопляне, болка и нарушена функция. Използвали са загрято олио за да спрат кървенето, открили са, че пиенето на топла вода подпомага храносмилането, а също така и че е по-добре да се хранят със сготвена храна, отколкото сурова.

Тези древни практики, които поставят основата на тибетската система за лечение се появяват по времето на древното кралство Шанг Шунг (около 500 години преди новата ера), в което основната религия се е наричала Бьон. Съществуват документи от това време, в които се описва лечението на някои болести, както и лечението с мокса.

Има няколко ключови момента за формирането на Тибетската медицина във формата, която съществува днес.

По време на царуването на 28 крал на Тибет – Ла Тотори Нйентцен (254-374г от новата ера), двама индийски доктори били поканени в двореца му. Те били помолени да останат и да споделят медицинското си познание, което обяснява защо Тибетската медицина и Аюрведа са толкова близки.

7-8 век са изключително важни за процъфтяването на Тибетската култура и медицина. По това време се правят множество конференции по медицина, на които са канени известни лекари от Китай, Индия, Персия, Гърция.

33 крал на Тибет – Сонгцен Гампо (617-698г от новата ера) сключва брак с китайската будистка принцеса Унгшинг Конгю от династия Тан. Тя носи със себе си голямо количество китайски медицински текстове, които са преведени на тибетски.

Това е времето, когато министърът на Тибет – Томи Самбхота, е изпратен в Индия за да създаде тибетската азбука на базата на санскрита. Времето, в което будизмът се приема за основна религия в Тибет, измествайки шаманизма.

Един от най-великите „Религиозни крале” на ранната Тибетска империя, крал Трисонг Деуцен (755 -97г), разширява границите на Тибет в Централна Азия, контролирайки доходоносният път на китайската коприна и окупирайки важни будистки места за поклонение. През 775г Трисонг Деуцен изгражда първият будистки манастир Самие и издава редица кралски укази, които засилват позицията на Будизма в Тибет.

Първият медицински дебат върху Тибетската медицина се провежда именно по времето на неговото царуване, когато опитни доктори от Монголия, Китай, Индия, Персия, Източен Туркистан, Непал, Кашмир, Афганистан, Долпо и т.н. взимат участие. Дебатът се провежда в манастира Самие. Тибетската делегация е водена от Юток Йонтен Гонпо Старши. Конференцията продължава 7 дни, като всеки доктор излага естеството и ефикасността на собствената си система.

След конференцията, Крал Трисонг Деуцен обнародва код на поведение, който трябва да се следва от всички доктори. Известен като Четирите Обета, той казва, че докторът трябва да бъде алтруистичен, да изостави леността и отлагането, да се въздържа от токсични напитки и най-важното – да предразполага пациента и да го успокоява чрез състрадание и любов.

Безпорно най-важната фигура в Тибетската медицина е на Ютог Йонтен Гонпо-I, който се смята за баща на тибетската медицина. Той е бил изключителен доктор. Написва книга, която нарича Гю-ши (тиб. – четири тантри), която е базирана на Тибетското медицинско познание, като са добавени в синтезиран вид и различни други азиатски медицински системи. Четири века по-късно книгата е пренаписана от Ютог Йонтен Гонпо-II във формата, в която се изучава и днес в колежите по Тибетска медицина.

През 1696г Деси Санге Гятцо, създава първият медицински университет в Тибет – медицинско училище и манастир Чагпори. А през 1916г. в Лхаса (столицата на Тибет) е създаден и Мен-Тци-Кханг (тиб. – къща на Медицината и Астрологията).

За съжалание след окупацията от Китай през 1959г., сградите на двата института биват разрушени.

С цел да съхрани Тибетската култура, Далай Лама създава множество институции, убежища, училища, манастири и университети, докато живее в изгнание в Индия. През 1950г е създаден Институтът по Тибетска медицина Чагпори в Дарджелинг. През 1961г е създаден Институтът по Тибетска медицина и астрология (Men-Tsee-Khang) в Дарамсала.Тези две учебни заведения остават най-важните и престижни институти за изучаване на Тибетска медицина днес.

Дървото на здравето и болестите (продължение от вчерашния пост)

Вторият ствол е стволът на болестите. Представя тялото в състояние на дисбаланс, причините за настъпването и последствията от болестите. Стволът има 9 клона:

1. Основни причини за болестите са емоциите, които са сведени до три:
- желанието, което води до активно движение на ума и дисбаланс на Вата;
- гневът увеличава Пита и съответно горещината в тялото;
- невежеството води до вялост и леност на ума, и Кафа дисбаланс;

2. Вторични причини:
- сезони - студените и влажни месеци дисбалансират Кафа, горещите - Пита и донякъде Вата, ветровитите - Вата;
- сетивни органи - всяко неизползване, свръхизпилзване или погрешно използване на сетивата, води до дисбаланс;
- хранене - според конституцията на човека;
- начин на живот - Ватата се успокоява от спокойната атмосфера, наситена с приятни аромати, музика, гледки, храна. Питата се успокоява от хладни, проветриви места - най-добре край морето. Кафата обича сухи и топли места.

3. Входове за болестите - болестите навлизат през кожата, “развиват” се в мускулите, движат се през каналите, прилепват към костите и накрая навлизат в кухите и плътни органи.

4. Местоположение на трите енергии:
- Кафа населява горната част на тялото (главата); тя е тежка, спуска се надолу и се проявява в долната част на тялото.
- Пита населява средната част на тялото, тя е лека и се проявява в горната част;
- Вата населява долната част на тялото, но тази енергия е лека и всепроникваща, така че се проявява в цялото тяло.

5. Пътища на разпространение на болестите:
Болести на Вата - кости, уши, кожа, сърце, дебело черво, нервна система.
Болести на Пита - кръв, очи, черен дроб, жлъчка, тънки черва.
Болести на Кафа - стомах, бели дробове, далак, бъбреци, пикочен мехур, нос, език.

6. Време на възникване:
- възраст - при децата преобладава Кафа, при възрастните - Пита, а при старите хора - Вата.

7. Този клон описва възможните варианти за летален край, като дълъг живот, нормална сила на седемте съставляващи тела, но натрупаните заслуги (карма) приключват, поражение на жизненоважни центрове (от тежки травми) и др.

8. Неблагоприятни ефекти - прекаленто натрупване на една енергия при продължителното лечение на друга.

9. В крайна сметка всички болести се свеждат до два вида - със студена или гореща природа.
... See MoreSee Less

View on Facebook

Дървото на здравето и болестите

Състои се от два ствола.

Първият е ствола на здравето. Изобразява тялото в баланс и илюстрира факторите, които са важни за поддържането на здравето. Показва важността на баланса между трите жизнени начала - Вата, Пита и Кафа, заедно с баланса между седемте съставляващи тела (кожа, мускули, мастна тъкан, кръв, кости, костен мозък и репродуктивната течност), и трите екскреции (пот, урина, екскременти).

Физическото тяло символично е представено като дърво, което расте силно и здраво, когато е подхранвано с качествена вода, слънце и плодородна почва. Тогава стволът е стабилен, клоните и листата избуяват.

Дългият живот и доброто здраве са представени от два цвята, а трите вкусни плода изобразяват духовното израстване, благоденствието и щастието - узрели в резултат на финия баланс между тяло, енергия и ум.
... See MoreSee Less

View on Facebook

Червеното цвекло

Като малка не "понасях" вкуса на червеното цвекло и трябваше да стана на 30, за да открия ползите от консумацията му.
Част е от любимото ми смути с червено цвекло, ябълка, морков и джиндижифил, обичам го под формата на крем-супа, а и само запечено със зехтин и риган. Може да се консумира и сурово настъргано на салата с моркови например.
Листата на червеното цвекло също са ядивни и съдържат полезни съставки като фосфор и цинк, витамин К, витамин С и др. Могат да се добавят към салати, супи и др.

С право червеното цвекло е в списъка на супер храните.

Редица изследвания върху ползите му показват, че червеното цвекло:

🥗 намалява кръвното налягане
🥗 подобрява физическата издръжливост и мускулна сила
🥗 подобрява мозъчното кръвоснабдяване и предпазва или намалява риска от развитие на деменция
🥗 спомага за поддържането на здравословно тегло
🥗 има превантивно действие срещу развитието на рак
🥗 добър източник на минерали - желязо, магнезий, манган, цинк, селен и др.
🥗 подпомага работата на черния дроб
🥗 намалява високите нива на холестерол

Източник: https://www.healthline.com/health/erectile-dysfunction/beet-juice-for-ed

В Тибетската медицина червеното цвекло също е на почит.

Начин на ползване: основно под формата на салата и печено;

Вкус и природа: сладък; охлаждаща;

Потенция: Увеличава кръвта, успокоява треската, болести свързани с Пита (твърде много горещина в тялото), отравяне, разстройство, проблеми с кожата като пъпки например. Добро средство при язва или повръщане на кръв.

Противопоказания: не се препоръчва при слаба храносмилателна топлина, стомашни проблеми и разстройство предизвикани от студени болести.
... See MoreSee Less

View on Facebook

1 week ago

Традиционен тибетски център Monchara

Традиционен тибетски център Monchara ... See MoreSee Less

View on Facebook

Броколи

Принадлежи към вида Brassica oleracea. Близък родственик на зелето, брюкселското зеле, кейла и карфиола.
Броколи е естествен източник на витамини, антиоксиданти, минерали и фибри.
Научно доказани са редица здравословни ползи от консумацията на броколи:

🥦 Източник на минерали, витамини, фибри и биологично активни вещества, като Витамин А, С, К, В9, фосфор, селен и др.
🥦 Богат на антиоксиданти.
🥦 Намалява възпалението в тъканите.
🥦 Има протективно действие срещу някои видове рак.
🥦 Подпомага контрола върху кръвната захар.
🥦 Подобрява храносмилането и подобрява запека.
🥦 Подпомага функцията на мозъка и забавя стареенето.
🥦 Засилва имунната система, тъй като е богат източник на Витамин С.

🥦 Източник:
https://www.healthline.com/nutrition/benefits-of-broccoli#TOC_TITLE_HDR_12

Какво казва тибетската медицина за Броколи:

Начин на консумация: След почистване, може да се задуши на пара самостоятелно или с други зеленчуци, а може да се консумира и в суров вид като салата. Може да се приготви под формата на супа или пюре.

Вкус и природа: Сладък до солен, леко охлаждащ.

Потенция:

🥦 Увеличава кръвта и телесните тъкани.
🥦 Съдържа разреждащ кръвта агент.
🥦 Лекува възпаление.
🥦 Убива паразити.
🥦 Увеличава храносмилателната топлина.
🥦 Действа профилактично срещу диабет и рак.

Контраиндикации: Не е подходящ за хора, страдащи от заболявания свързани с разстройство на Кафа и студени болести.
... See MoreSee Less

View on Facebook