Разкажете нещо за себе си и обучението си по тибетска медицина?

Името ми е Сонам Дордже, роден съм 1972 г. в Северна Индия. След като завърших средното си образование през 1992 г., имах шанса да започна обучението си по тибетска медицина в тибетския медицински институт „Чагпори” в Индия. Дипломирах се през 1996 г. „Чагпори” е създаден в края на XVII век в Лхаса от 5-ия Далай Лама и от една от най-значимите фигури в тибетската медицина – Деси Сангье Гяцо, докато институтът „Мен-Ци-Кханг” възниква по-късно – през 1916 г., по времето на 13-ия Далай Лама Туптен Гяцо. След нахлуването на Китай в Тибет през 1959 г., тези две основни медицински инститиуции са възродени в Индия под ръководството на 14-ия Далай Лама – „Мен-Ци-Кханг” в Дхарамсала и „Чагпори” в Даржелинг. Последната е основана от моя учител Трогауа Ринпоче през 1992 г. Той беше добър специалист в няколко области – медицина, астрология и Будадхарма (будисткото учение).

Какъв е произходът на тибетската медицина и каква е връзката ѝ с тибетския будизъм?

Буда Шакямуни традиционно e посочван като източникът на цялото познание, свързано с тибетската медицина. Той се проявява в Индия като Буда на Медицината и провежда обучителни лекции под формата на диалог между две негови проявления – Ригпе Йеше като проявление на неговия ум и Джи Ле Кие като проявление на речта му. С Буда се свързва и произходът на Четирите Тантри – най-важният трактат по тибетска медицина, по който се изучава това познание и днес.

В исторически план е доказано, че тибетската медицинска система, популярна под наименованието Соуа Ригпа (Познанието за лечение), се е зародила още преди приемането на будизма в Тибет. Тази система несъмнено е стара колкото и самата тибетска цивилизация. Произхожда от медицинската традиция на царство Шанг Шунг, което има много древна история. Още от тогава Тибет е бил известен като земята на лечебните билки.

В института „Чагпори”, наред с тибетската медицина се изучават философски дисциплини, като Дхарма и йога, а в „Мен-Ци-Кханг” е застъпена и астрологията. И в медицината и в Дхарма основната причина за болестите и страданието е една и съща – невежеството. Тялото, умът и душата са едно цяло и не могат да съществуват поотделно и това е основната връзка между тибетската медицина и тибетския будизъм.

Кои са факторите, пораждащи здраве или болест от гледна точка на тибетската медицина?

Както казахме, основната причина за всички болести е невежеството. От невежеството произтичат всички познати емоции като желание, омраза, гордост, ревност и пр. Тези емоции предизвикват натрупването на определен вид енергия в тялото и това води до дисбаланс и болести. Ето защо в нашата система много важно място заема начинът ни на мислене, след това храненето и начинът ни на живот. Постоянно трябва да се опитваме да успокояваме ума си, да не се фокусираме твърде много върху проблемите, да не говорим излишно. Трябва да се стремим да се занимаваме с приятни неща, да се наслаждаваме на музиката, четенето, разходки в планината, парка и т.н. Не трябва да вечеряме късно, да преяждаме и да лягаме късно. Храненето и начинът ни на живот са в нашите ръце и само ние сме отговорни за поддържането на здраво тяло, ум и дух.

Бихте ли ни казали нещо за трите основни жизнени енергии в човешкото тяло?

Съгласно традиционното разбиране на тибетската медицина човешкото тяло е съставено от три сили или жизнени начала, от които зависи физическото и психическо ни състояние – вятър, жлъчка и слуз. Вятърът е проявление на елемента въздух и е неутрален по природа, но лесно се свързва с другите две енергии – лесно се възпламенява от огъня и лесно замръзва, когато е студено. Жлъчката е представена от елемента огън и е гореща по природа, а слузта е представена от елементите вода и земя и е студена по природа. Във всяко живо същество тези три начала са представени в уникална комбинация и съотношение. Всеки човек се ражда с определена конституция, т.нар. рождена конституция. Балансът на жизнените енергии осигурява здраве и оцеляване, а дисбалансът – болести и разрушение. С течение на времето и в резултат на начина на живот може да възникне дисбаланс в организма, който се изразява в излишък или недостиг на определено жизнено начало. Задачата на тибетската медицина е да възстанови първоначалната хармония в тялото. За тази цел се използват различни методи за поставяне на диагноза и за връщане на изначалното равновесие.

Кои са основните методи на диагностика и лечение в тибетската медицина?

Методите на диагностика, използвани в тибетската медицина са диагностика по пулса, диагностика по урината, изследване на външното състояние на тялото и въпроси, свързани с историята на заболяването. В тибетската медицина съществуват четири основни направления, които целят балансиране на трите енергии в тялото – хранене, начин на живот, билколечение и външни процедури (Ку Ние масаж, парна баня, лечебна вана и др.).

Основната презумпция при приготвянето на тибетските лекарства е да са безвредни, без странични ефекти. При наличие на такива се прави комбинация с неутрализиращи ги лекарства. Медикаментите са с 95% растителен произход; освен това присъстват минерали, метали, животински съставки и свещени субстанции.

Разкажете ни малко за лекарствата и билковите формули в тибетската медицина.

В традиционната тибетска медицина рядко се използват формули, съдържащи една единствена съставка. За да се гарантира оптималния хармонизиращ ефект, тибетските билкови формули обикновено съдържат най-малко три или четири, обикновено 15 или 20, а в т.нар. „скъпоценни“ пилюли – дори повече от 100 различни субстанции. Различните съставки подсилват или потискат определена функция на други съставки. Многокомпонентните билкови формули не са насочени само към органа, който има проблем, но те подкрепят цялата система, свързаните органи, тъкани и енергийни канали. Винаги казвам на хората, че билковите формули съдържат съставки, които често използваме в ежедневието си – карамфил, черен пипер, джинджифил, лук, нар, зелен и черен кардамон и много други. Тези билки ще ви помогнат да балансирате състоянието си, но е много важно вие също да допринесете за положителния резултат, като внимавате как се храните, какъв начин на живот следвате и как успявате да контролите емоциите си.

Какви са ползите от тибетския лечебен масаж?

Масажът Ку Ние е една от най-древните тибетски практики и е част от леките, външни лечебни процедури, които се предписват в тибетската медицина. За разлика от повечето масажни стилове и практики, които са фокусирани основно върху физическото тяло, тибетският Ку Ние масаж има за цел да стимулира енергийните точки и по този начин да възвърне енергийния баланс в организма. Основна цел на Ку Ние е да успокои и балансира ума. Думата Ку означава ‘покриване’ или намазване на тялото с лечебни масла, загряване и движение на ставите, а Ние се отнася към масажните техники, включващи размачкване, разтъркване, натиск на мускулите, сухожилията. Чи – финалната част на Ку Ние терапията, се състои в снемане на маслата от тялото с използването на грахово или ечемично брашно.

Това, което прави този масаж уникален е използването на малки торбички, с билки, наречени Дзати Дукпа или Хор-Ме мокси. Те се използват по време на масажа, за да стимулират определени енергийни точки по цялото тяло. Тези торбички се потапят в топло масло и след това се прилагат върху съответните точки по тялото. Ку Ние масажът може да бъде от помощ не само при решаване на физически проблеми, но помага и при емоционално и психично напрежение, проявяващо се под формата на депресия, безсъние, тревожност, както и при жени, които се чувстват изтощени след раждане.

Различни ли са нуждите на западните пациенти и по-специално на тези в България? Налага ли се да променяте подхода си, за да отговори той на културните и житейски особености на западния свят?

Тук в България и изобщо в западното общество един от най-често срещаните проблеми са стомашните. Това се дължи на ежедневният стрес и нередовното хранене. Стомашните ензими отслабват и това води до проблеми с храносмилането. В Азия хората се хранят редовно и заспиват навреме. Винаги се опитват да успокояват ума си, да се усмихват. Както се казва в една английска поговорка – „Усмивката не струва нищо“. На Запад хората са много стресирани и това води най-често до здравословни проблеми, като нарушаване на съня, нервни болести, високо кръвно налягане, депресии. Тук хората имат нужда да бъдат изслушани, да им се даде конкретно обяснение за състоянието им, да им се дадат насоки за храненето и начина на живот, поради което и консултациите за значително по-дълги от тези в Индия или Тибет.

Как да се предпазим от заболявания?

Първото и най-важно условие, за да се предпазим от болести е да се опитваме винаги да държим ума си спокоен. Както Далай Лама винаги казва – „Гневът изяжда имунната ни система“. В днешно време учените също успяват да докажат, че спокойните хора са много по-здрави. Така че, опитвайте се да разберете кое е това нещо, което ви кара да се гневите. Предполагам, че егото играе голяма роля. Опитвайте се да избягвате емоции като силно желание, омраза, гняв, ревност. Ще се съгласите, че когато се гневите много често кръвното ви налягане се покачва, а с това и шансовете да получите сърдечен удар. Вместо това се опитвайте да култивирате любов, състрадание и приемане.

Другото важно условие е спазването на определена диета и начин на живот, които отговарят на личната ви конституция, съобразени са с мястото където живеете, възрастта ви, работата и сезоните. Тялото ни „усеща“ кое е добро за него, но в последните години, прекалената консумация на захар и сладки храни и наличието на много консерванти и други химични агенти в храните са притъпили естествения усет. Опитвайте се сутрин да започвате деня си с чаша топла вода и да консумирате прясно сготвена храна, по възможност с качествени продукти. Запазването на храносмилателната топлина е много важно, тъй като всички проблеми идват от лошо храносмилане. Когато се храните, опитвайте се да спазвате няколко прости правила – не преяждайте, дъвчете бавно и сдъвквайте хубаво, наслаждавайте се на храната. Количеството храна, което поемаме трябва да е не повече от двете ни шепи, 1 част в стомаха трябва да остане за течност и 1 част за въздух, който да помогне за смилането. Така можете да поддържате тялото си в добро здраве.

Смятате ли, че западните хора могат да изучат и да практикуват тибетска медицина?

Да, разбира се, възможно е. По мое време учех заедно с две жени от Холандия и Германия. Първото условие, за да може един чужденец да изучава тибетска медицина е да знае тибетски език (писмено и говоримо), тъй като обучението е изцяло на тибетски. Полага се изпит по езика и чак след това този човек може да бъде приет в института за изучаване на тибетска медицина. Квотата за чужденци е много малка – 1 или 2 човека, а студенти се приемат на всеки 3 години.

Д-р Сонам Дордже идва за първи път в България през ноември 2001 година. Той посещава многократно нашата страна и работи успешно за превенцията на различни заболявания. Участва в семинари, посветени на традиционната тибетска медицина и астрология и извършва консултации по тибетско здраве.

Завършил е Тибетския медицински институт „Чагпори“ в щата Даржелинг. През първите пет години изучава теория на тибетската медицина. Две години специализира фармакология – изготвяне на тибетски лекове, както и пулсова диагностика при големия тибетски лекар и будистки учител Трогауа Ринпоче. След завършване на обучението става преподавател в Медицинския институт. Усъвършенства знанията си в клиниката на д-р Долкар в Делхи, един от личните лекари на Н.Св. Далай Лама. Ежегодно е канен за участие на Световния форум на тибетските лекари в Дарамсала. Открива частен медицински център в Делхи и става един от водещите тибетски лекари, диагностик и лечител.

Тибетската медицина е древна система на лечение, която използва пулсова и визуална диагностика, като основно е холистичното отношение към човешкото здраве. Най-голямата ценност на тибетската наука за здраве идва от теорията за връзката между ума и тялото. В основата на ефективността на тази връзка стои елиминирането на корена на болестта. Силата на тибетската медицина е в превенцията, като ни дава подходящи за нашата индивидуалност насоки за хранене и начин на живот, с чиято помощ можем да предотвратим появата на различни заболявания.

Интервюто е изготвено със съдействието на Александра Алексиева от Традиционен тибетски център „Мончара”, за първи брой на Алманах Лотос https://iztok-zapad.eu/lotus-almanah-1

Наистина не ме впечатлява някой, който може да превърне пода в таван или огъня във вода.
Истинско чудо е, ако някой може да се освободи само от една негативна емоция.
Tertön Sogyal Lerab Lingpa
Снимка кредит: Матео ПистоноI am not really impressed by someone who can turn the floor into the ceiling, or fire into water.

A real miracle is if someone can liberate just one negative emotion.

Tertön Sogyal Lerab Lingpa

Photo credit: Matteo Pistono, Thank you!
... See MoreSee Less

View on Facebook

Да пазим тялото си в добро здраве е задължение. В противен случай ние не бихме били в състояние да опазим ума си силен и чист.

Буда
... See MoreSee Less

View on Facebook

Как протича един преглед при тибетски лекар?
Три са основните метода за оценка на вашия индивидуален конституционен енергиен модел и степен на дисбаланс.

Въпроси - Относно вашия начин на живот, среда, хранене и поведение.

Наблюдение - Оценка на вашата кожа, език, нокти.

Пулсова диагностика.

В Традиционен тибетски център Мончара, можете да запишете час за индивидуална консултация с д-р Сонам Дордже, специалист по Тибетска медицина, както и да запазите час за Тибетски Ку Ние масаж.
... See MoreSee Less

View on Facebook

При мускулни болки и разтягане, вземете гореща вана с половин чаша смлян джинджифил заедно с половин чаша сода за хляб. Останете във водата за около 15 минути. Ако мускулната треска е концентрирана на едно място, нанесете топла паста върху възпаленото място два пъти дневно (1 ч.ч. джинджифил + 1 ч.л. куркума, смесени в малко гореща вода). ... See MoreSee Less

View on Facebook

В част от своя труд "Канони на медицинската наука", персийският лечител Авицена изтъква важността на лечебните масажи като естествено продължение на физическите упражнения. Авицена пише, че целта на масажа е да се разнасят отпадналите вещества, причиняващи умора на мускулите, които не са отстранени от упражненията. Лечителят казва още, че леността и безделието не само раждат невежество, но са и причинители на болести. ... See MoreSee Less

View on Facebook