Как с помощта на подходяща диета да поддържаме имунитета и да балансираме енергията си през зимата, разказва докторът по тибетска медицина – Юлия Юсипова.

Съгласно тибетската философия, през зимата се увеличава количеството на слуз в организма. Това вещество се натрупва, създава чувството за леност и апатия в организма, засилва вирусните инфекции, заболяванията на ставите и ускорява натрупването на мазнини. За да нормализираме емоционалното и физическото си състояние е хубаво да поддържаме умерена физическа активност (дори леко да я увеличим) и да спазваме подходящ за зимата начин на хранене. Това означава да включим в менюто си много топли, леки храни с леко лют, горчив и стипчив вкус, а да намалим приема на сладко, кисело и солено.

• В основата на менюто ви трябва да присъстват варени и печени зеленчуци.Броколи, тиквички, гъби, алабаш, карфиол, аспержи, спанак, моркови, тиква, репички, ряпа, алабаш, целина – изборът е голям. За да засилите загряващите свойства на храната и да подобрите храносмилането си, добавете лук, чесън или гарам масала. Употребата на зеле и картофи е хубаво да се намали. Те „охлаждат” стомаха и се препоръчват за употреба от хора със силно храносмилане и през топлите дни в годината.

• Месото, подходящо за зимния период трябва да има „топли” свойства. Това е месото от кокошка, овен, дивеч и морски продукти. Свинско и телешко е по-добре да не се консумира – те охлаждат организма.

• Всички сладки продукти, с изключение на меда (не трябва да се нагрява над 40 градуса!), способстват за увеличение на слузта. Хубаво е тортите и курабийките да се заместят със сушени плодове. Те са особено полезни, когато се накиснат предварително във вода или се сварят. Пресните плодове в голямо количество само увеличават студа и спомагат за дисбаланса на тялото. Ето защо през зимата е хубаво да се консумират в умерено количество.

• Изработете си навика да добавяте във всички храни повече загряващи подправки:кимион, кардамон, синап, джинджифил, карамфил, черен пипер, шафран, индийско орехче, канела, кориандър, асафетида, копър и чесън. Това е особено важно, за по-доброто усвояване на бобовите и месото. Тези продукти е най-добре да се консумират на обяд, между 12 и 16 часа, когато храносмилателния огън е най-силен.

• Пийте само топли напитки. Дори и водата е хубаво да бъде почти гореща. Особено добре върху намаляването на слузта, влияе отварата от джинджифил. Приготвя се съвсем лесно: нарежете на ленти парче джинджифил (колкото орех), добавете канела и кардамон и варете в продължение на 10 минути, на умерен огън. Прецедете и след като отварата поизстине, добавете мед и лимон. Ако нямате време, просто залейте с гореща вода парче джинджифил. По-радикален метод: сдъвчете малко количество джинджифил след като сте се нахранили и го преглътнете с малко количество топла вода.

Не винаги се получава стриктно да спазваме определена система на хранене. Но това не е и задължително. Достатъчно е да следваме системата дори и четири дни от седмицата, за да можем да укрепим здравето си и да подобрим самочувствието си през зимата.

Източник на фотографията: Shutterstock

Знаехте ли, че тибетския масаж се счита за един от най-старите лечебни методи в света? Макар да е не е достатъчно познат на Запад, масажът постепенно набира популярност и в западните страни.
За разлика от повечето масажни стилове и практики, които са фокусирани основно върху физическото тяло, Тибетският Ку Ние масаж има за цел да стимулира енергийните точки и по този начин да възвърне енергийния баланс в организма.

Топлите камъни, поставени върху тялото на човек, допринасят за подобряване на общото му състояние, но наред с „чувствам се добре” фактора, този вид масаж спомага за:

По-дълбока релаксация
Успокоява нервната система, намалява стреса и напрежението
Омекотява и отпуска схванатите мускули
Освобождава ставите
Успокоява хронична болка във врата и гърба
Подобрява циркулацията
Освобождава енергийните блокажи в тялото
Балансира и хармонизира цялото тяло

Ако и вие искате да опитате ползите на тибетските масажи върху организма си, не се колебайте да се свържете с нас.
... See MoreSee Less

View on Facebook

В западната медицина ценността на храната се възприема чрез нейното хранително съдържание – калории, протеини, въглехидрати, мазнини, минерали, витамини и микроелементи. Световната здравна организация (СЗО) разграничава около 200 нарушения, причинени от храната. Те включват не само недостиг на витамин или хранителни интоксикации, но и сериозни патологии като диабет, сърдечно-съдови заболявания и дори рак. Според СЗО ракът е причината за смъртност номер две; 60% от раковите заболявания са причинени в резултат на неправилна диета и водене на нездравословен начин на живот, което включва тютюнопушене, недостатъчна физическа активност и затлъстяване.

Докато западната медицина възприема преобладаващо материалистичен поглед върху храненето, тибетската медицинска система се фокусира върху присъщите качества и вкусове на храната. Има много фактори, които решават каква храна, кога и как трябва да ядем, за да поддържаме добро здраве. Според фундаменталната теория на Соуа Ригпа всичко е създадено от пет елемента – пространство, вятър, огън, вода и земя. Тези пет елемента създават и поддържат телата ни. Те са също градивните елементи на планините, океаните, растенията, животните. Когато ядем, пием и дори дишаме, ние постоянно обменяме елементите в нашата система, поддържайки състояние на динамичен баланс.

Петте елемента се проявяват в човешкия организъм под формата на три конституции – Вятър, Жлъчка и Флегма. Вятърът е проявление на елемента вятър, Жлъчката на елемента огън, а Флегмата на водата и земята.
Многократно във всекидневието ни, решенията които взимаме, допринасят за баланса или дисбаланса на нашето тяло, енергия и ум. Следователно нашите действия (или бездействия) по отношение на диетата и начина ни живот могат да бъдат както причина, така и средство за лечение на заболяванията.

Буквално преведено като храносмилателен огън – Medro е основната сила, която осъществява храносмилането и усвояването на хранителни вещества. Метаболитната топлина или храносмилателния огън са термини, отнасящи се до една и съща сила. Функцията на Medro може да се сравни с метаболизма в тялото. Когато Medro работи правилно, всички хранителни вещества се разграждат добре, осъществява се разделяне на чистата от нечистата част, след което чистата част се абсорбира от организма за изграждане на съставляващите тела (кръв, мускули, мастна тъкан, кости, костен мозък). Нечистата част се отделя от тялото под формата на трите екскреции (пот, урина и фекална маса). Резултатът от баланса на всички нива е добро здраве и дълъг живот – две символични цветя, изобразени върху Дървото на здравето и болестите.
Слабата метаболитна топлина води до лошо храносмилане, причинявайки неправилна абсорбция на хранителни вещества и елементи. Както е посочено в Четирите медицински тантри „Лошото храносмилане е причината за всички вътрешни разстройства“, включително тумори, артрит, асцити. Силният Medro е незаменим ако искаме да поддържаме добро здраве и при профилактиката на различни заболявания, така че диетата ни трябва да е съобразена с това (вижте края на тази статия).

Всички хранителни продукти, които приемаме, се състоят от петте елемента, за които говорихме по-горе. Това определя техните различни вкусове и качества. В Соуа Ригпа говорим за шест вкуса, всеки от които е проява на два от петте елемента. Сладкият вкус, например, е комбинация от елементите вода и земя. Следователно, приемът на храна със сладък вкус, ще увеличи тези елементи в тялото ни, а това води до увеличаване на конституцията Флегма. Киселият вкус е комбинация от елементите огън и земя, което го прави полезен за белия дроб, но не и за конституция Жлъчка. Горчивият вкус е комбинация от елементите вода и вятър, така че е перфектен антидот при излишък на Жлъчка, тъй като тя има гореща природа. Пикантният вкус е съставен от елементите огън и вятър, като това го прави отличен избор за балансиране на тежката и влажна Флегма.
По този начин тибетските лекари анализират всички вкусове на хранителните продукти и билките.
Цветът на храната също има значение, тъй като всеки цвят е свързан с определен елемент. Естествено тъмно оцветените храни, като горски плодове или патладжан, ще успокоят белия дроб; бялата, жълта и зелена храна са полезни за Жлъчката; зелените зеленчуци са чудесни и за конституция Флегма.

На физическо ниво цветовете на плодовете и зеленчуците са свързани със съдържанието на различни витамини, като бета каротин, антиоксиданти, ензими и фитонутриенти, всички необходими за организма ни.

Соуа Ригпа е уникална лечебна система, съществуваща от хиляди години. Въпреки че, се прилагат горепосочените основни принципи, ние трябва да бъдем критични и да ги приспособим към нашите условия на живот. Живеем в свят, който драстично се е променил от времето, когато са написани Четирите медицински тантри. Въздухът, който дишаме, е много по-замърсен, качеството на водата която пием, се е променило, а храната която ядем, има малко общо с това, което се е считало за храна през 11 век. Ние сме заобиколени от хиляди продукти, които твърдят, че са годни за консумация. Въпреки това, много от тях съдържат вредни химични елементи и всъщност могат да ни навредят. Рафинираната и преработена храна – толкова често срещана в диетата на развитите страни – често не съдържа необходимите за живота хранителни вещества. Тя е толкова пълна с празни калории, въглехидрати и вредни вещества, че тялото ни не е пригодено да я усвоява.
Такъв тип храна служи само като хранителен субстрат за патогенната чревна флора, нарушавайки естествения микробиом на червата – бактерии, живеещи в симбиоза с нас. Преди две хиляди и петстотин години Буда Шакямуни казва, че тялото ни е пълно с микроорганизми.

Днес знаем, че микроорганизмите играят важна роля за здравето ни. Те регулират имунните функции, подпомагат храносмилането и ни предпазват от патогени. Поддържането на здравословна чревна флора, зависи от храната, която приемаме. Ако ядем много въглехидрати, глутен и преработена храна, ние захранваме патогенните бактерии, причинявайки така наречения SIBO – синдром на чревния бактериален свръхрастеж. Последицата е синдром на пропускливите черва. Вещества, които никога не трябва да достигат до кръвния поток, като неразградени хранителни частици, тежки метали, бактериални токсини и консерванти от храната, навлизат в кръвта и предизвикват имунен отговор, започвайки от алергии, хранителни непоносимости, като могат да отключат и автоимунни заболявания.

В продължение на много десетилетия на Запад силно се насърчаваше диетата с ниско съдържание на мазнини. Мазнините, особено нейните наситени форми, са обвинени в причиняване на висок холестерол, високо кръвно налягане, атеросклероза и други сърдечно-съдови заболявания. Това е доста противоречиво от гледна точка на тибетската медицина. Според Четирите тантри: „Тези, които редовно консумират мазнини, отделят повече вътрешна топлина, метаболизмът е по-бърз, което води до по-добра физическа сила и по-добро излъчване. Твърди се, че мазнината укрепва сетивните органи, спира стареенето и удължава живота. ” Кой е прав? Ако погледнем западното общество, след въвеждането на диетата с ниско съдържание на мазнини, откриваме, че тя е станала по-… мазнинна! Консумацията на храни с ниско съдържание на мазнини води до диета с високо съдържание на захар, а излишната захар се трансформира в мазнини. Процентът на затлъстяване и диабет в САЩ се е увеличил почти 20 пъти! Всъщност имаме нужда от мазнини, а не захар. Мазнините изграждат всяка клетъчна мембрана в нашето тяло, нашия мозък, тя е база за много хормони, включително половите хормони и хормоните на стреса, толкова важни за живота ни. И парадоксалното е, че наситените мазнини са по-безопасни за нас, тъй като те не се окисляват и не стават канцерогенни при нагряване, както растителните масла.

Преди да поставите нещо в устата си, проверете от какво се състои. Това главно захар ли е, генетично модифицирано нишесте, консерванти, подобрители на вкуса? Прочетете и проучете как се добива храната и как животните се отглеждат, за да задоволят търсенето на постоянно нарастващото ни население. Животните, които живеят в клетки, често не виждат дневна светлина и се хранят с изкуствени прахове, пълни с хормони на растежа и антибиотици. Това се отразява на телата им, както и на нашето тяло, когато ги ядем. Повечето от растенията, отглеждани в голям мащаб, са били пръскани с биоциди безброй пъти. Поглъщането на тези растения причинява натрупване на вредни вещества в организма, за които е доказано, че имат канцерогенни ефекти.

От гледна точка на тибетската медицина, колкото по-обработена е храната, толкова по-малко жизнена енергия има. Това е мъртва храна. Нуждаем се от жива храна, с високи хранителни качества.
Разбира се, Соуа Ригпа отива много по-дълбоко от това, съобразявайки диетата с различните конституции и дисбаланси в тялото. Надявам се, че ще намерите да намерите следващите съвети за полезни и да откриете диетата, която отговаря на вашата конституция и вашите нужди. Желая ви добро храносмилане, за да можете да се насладите напълно на здрав ум и здраво тяло.

Как да поддържате добро храносмилане и здраве – няколко съвета:

🌿 Хранете се според вашата типология. За да предотвратите нарушенията и да живеете дълго, важно е да балансирате преобладаващите си елементи чрез съответния хранителен режим и начин на живот.

🌿 Пийте гореща, преварена вода. Тя съдържа елемента огън и по този начин поддържа Medro. Той помага да започнете храносмилането си сутрин или по време на хранене.

🌿 Избягвайте да пиете леден чай и безалкохолни напитки, те отслабват храносмилането и причиняват наддаване на тегло.

🌿 Избягвайте суровата храна. Наблегнете на готвените храни. Суровите или неузрели зеленчуци, зърна или плодове са трудни за смилане, отслабват Medro и причиняват лошо храносмилане, което е причината за всички вътрешни разстройства.

🌿 Оставяйте достатъчно време между храненията, за да дадете възможност на тялото да усвои напълно приетата храна. Твърде честото хранене в големи количества, отслабва храносмилателния огън и увеличава Флегмата. Не похапвайте между храненията и не преяждайте, оставете малко място за храносмилането. Всички ние се нуждаем от почивка, за да функционираме по-добре, както и стомахът ви!

🌿 Яжте естествена, сезонна храна. Природата ни осигурява всичко необходимо. Промените във външната среда влияят върху нас и като се храним със сезонна храна, лесно можем да се адаптираме към промените.

🌿 Избягвайте да приемате преработени и рафинирани храни.
Хранете се внимателно и дъвчете добре. Когато поглъщате дори здравословна храна набързо, когато гледате телевизия или четете новини, се секретира хормонът на стреса – адреналин. Това причинява свиване на кръвоносните съдове в червата и изтласкване на повече кръв в мускулите (подготовка за режим „бий се или бягай“). Намаленият приток на кръв в червата води до лоша абсорбция на хранителни вещества.

🌿 Насладете се на гледката! Подушете и вкусете храната! По този начин вие давате на мозъка и тялото си сигнал „сега е време да усвоите… подгответе се.“

🌿 Хранете се внимателно, за да извлечете пълната полза от храната – както за вашето тяло, така и за ума.
... See MoreSee Less

View on Facebook

Пролетта вече е тук и дойде време да разтоварим организма си от по-тежките храни по време на студените месеци и да разнообразим начинът си на хранене.

А ето е съветите на Тибетската медицина по отношение на пролетното хранене:
... See MoreSee Less

View on Facebook

Чували ли сте за “индийски женшен” и за какво се използва той?

Ашваганда е растение, което е сред основните билки в Аюрведа, познато още под името "индийски женшен". Ашваганда спада към групата на адаптогените, чиято функция е да помогнат на тялото да се пребори по естествен начин със стреса.
Ашваганда е истински мехлем за нервната система, като спомага за намаляване на нивата на кортизол и балансира хормоните на щитовидната жлеза (при хипер и хипо функция) и надбъбречните жлези и може да защити мозъка от дегенерация на клетките.
Ашваганда е особено полезна при укрепването на имунната система. Растението е богато на полезни активни вещества като витанолиди, гликовитанолиди и витанозиди. Тези химични съединения имат антибактериални и противоракови свойства.

Според Тибетската медицина, Ашваганда лекува силна настинка и ревматизъм. Билката има стипчив и горчив вкус, гореща потенция, успокоява Вата и Пита. Подобрява състоянието на кожата, жизнеността и силата.
В тибетската медицина Ашвагандата се приема като билка с твърде гореща потенция, затова винаги е в комбинация с други билки в дадена билкова формула.
Ашваганда може да се приема под формата на чай, на прах като добавка към фрешове и смутита или като хранителна добавка.
... See MoreSee Less

View on Facebook

Тибетската медицина разглежда и дава консултации за всички заболявания, но ефективното лечение зависи от състоянието на организма, степента на развитие на заболяването и индивидуалните особености на всеки човек. Тибетската медицина не изключва методите на лечение и постиженията на съвременната медицина. При напреднал стадий на заболяването тибетските специалисти работят заедно с конвенционалната медицина.

Тибетската наука за здраве се грижи за възвръщане на баланса на енергиите в тялото, засилване на естествените защитни и оздравителни сили на организма и използва единствено натурални продукти и терапии, които са без странични ефекти и без допълнителен риск за пациента.

Как протича прегледа?

Прегледът включва история на заболяванията (разговор с пациента относно отминали диагнози) като се взимат предвид и последни медицински изследвания. След това тибетският доктор проверява работата на вътрешните органи по пулса, оглежда състоянието на кожата, очите и езика. На тази база се дава оценка за цялостното здравословно състояние.

Не се колебайте да се свържете с нас при въпроси и консултации.
бул. Скобелев 63, ап. 3
тел. 0888 953 929
... See MoreSee Less

View on Facebook