Как с помощта на подходяща диета да поддържаме имунитета и да балансираме енергията си през зимата, разказва докторът по тибетска медицина – Юлия Юсипова.

Съгласно тибетската философия, през зимата се увеличава количеството на слуз в организма. Това вещество се натрупва, създава чувството за леност и апатия в организма, засилва вирусните инфекции, заболяванията на ставите и ускорява натрупването на мазнини. За да нормализираме емоционалното и физическото си състояние е хубаво да поддържаме умерена физическа активност (дори леко да я увеличим) и да спазваме подходящ за зимата начин на хранене. Това означава да включим в менюто си много топли, леки храни с леко лют, горчив и стипчив вкус, а да намалим приема на сладко, кисело и солено.

• В основата на менюто ви трябва да присъстват варени и печени зеленчуци.Броколи, тиквички, гъби, алабаш, карфиол, аспержи, спанак, моркови, тиква, репички, ряпа, алабаш, целина – изборът е голям. За да засилите загряващите свойства на храната и да подобрите храносмилането си, добавете лук, чесън или гарам масала. Употребата на зеле и картофи е хубаво да се намали. Те „охлаждат” стомаха и се препоръчват за употреба от хора със силно храносмилане и през топлите дни в годината.

• Месото, подходящо за зимния период трябва да има „топли” свойства. Това е месото от кокошка, овен, дивеч и морски продукти. Свинско и телешко е по-добре да не се консумира – те охлаждат организма.

• Всички сладки продукти, с изключение на меда (не трябва да се нагрява над 40 градуса!), способстват за увеличение на слузта. Хубаво е тортите и курабийките да се заместят със сушени плодове. Те са особено полезни, когато се накиснат предварително във вода или се сварят. Пресните плодове в голямо количество само увеличават студа и спомагат за дисбаланса на тялото. Ето защо през зимата е хубаво да се консумират в умерено количество.

• Изработете си навика да добавяте във всички храни повече загряващи подправки:кимион, кардамон, синап, джинджифил, карамфил, черен пипер, шафран, индийско орехче, канела, кориандър, асафетида, копър и чесън. Това е особено важно, за по-доброто усвояване на бобовите и месото. Тези продукти е най-добре да се консумират на обяд, между 12 и 16 часа, когато храносмилателния огън е най-силен.

• Пийте само топли напитки. Дори и водата е хубаво да бъде почти гореща. Особено добре върху намаляването на слузта, влияе отварата от джинджифил. Приготвя се съвсем лесно: нарежете на ленти парче джинджифил (колкото орех), добавете канела и кардамон и варете в продължение на 10 минути, на умерен огън. Прецедете и след като отварата поизстине, добавете мед и лимон. Ако нямате време, просто залейте с гореща вода парче джинджифил. По-радикален метод: сдъвчете малко количество джинджифил след като сте се нахранили и го преглътнете с малко количество топла вода.

Не винаги се получава стриктно да спазваме определена система на хранене. Но това не е и задължително. Достатъчно е да следваме системата дори и четири дни от седмицата, за да можем да укрепим здравето си и да подобрим самочувствието си през зимата.

Източник на фотографията: Shutterstock

Дървото на здравето и болестите (продължение от вчерашния пост)

Вторият ствол е стволът на болестите. Представя тялото в състояние на дисбаланс, причините за настъпването и последствията от болестите. Стволът има 9 клона:

1. Основни причини за болестите са емоциите, които са сведени до три:
- желанието, което води до активно движение на ума и дисбаланс на Вата;
- гневът увеличава Пита и съответно горещината в тялото;
- невежеството води до вялост и леност на ума, и Кафа дисбаланс;

2. Вторични причини:
- сезони - студените и влажни месеци дисбалансират Кафа, горещите - Пита и донякъде Вата, ветровитите - Вата;
- сетивни органи - всяко неизползване, свръхизпилзване или погрешно използване на сетивата, води до дисбаланс;
- хранене - според конституцията на човека;
- начин на живот - Ватата се успокоява от спокойната атмосфера, наситена с приятни аромати, музика, гледки, храна. Питата се успокоява от хладни, проветриви места - най-добре край морето. Кафата обича сухи и топли места.

3. Входове за болестите - болестите навлизат през кожата, “развиват” се в мускулите, движат се през каналите, прилепват към костите и накрая навлизат в кухите и плътни органи.

4. Местоположение на трите енергии:
- Кафа населява горната част на тялото (главата); тя е тежка, спуска се надолу и се проявява в долната част на тялото.
- Пита населява средната част на тялото, тя е лека и се проявява в горната част;
- Вата населява долната част на тялото, но тази енергия е лека и всепроникваща, така че се проявява в цялото тяло.

5. Пътища на разпространение на болестите:
Болести на Вата - кости, уши, кожа, сърце, дебело черво, нервна система.
Болести на Пита - кръв, очи, черен дроб, жлъчка, тънки черва.
Болести на Кафа - стомах, бели дробове, далак, бъбреци, пикочен мехур, нос, език.

6. Време на възникване:
- възраст - при децата преобладава Кафа, при възрастните - Пита, а при старите хора - Вата.

7. Този клон описва възможните варианти за летален край, като дълъг живот, нормална сила на седемте съставляващи тела, но натрупаните заслуги (карма) приключват, поражение на жизненоважни центрове (от тежки травми) и др.

8. Неблагоприятни ефекти - прекаленто натрупване на една енергия при продължителното лечение на друга.

9. В крайна сметка всички болести се свеждат до два вида - със студена или гореща природа.
... See MoreSee Less

View on Facebook

Дървото на здравето и болестите

Състои се от два ствола.

Първият е ствола на здравето. Изобразява тялото в баланс и илюстрира факторите, които са важни за поддържането на здравето. Показва важността на баланса между трите жизнени начала - Вата, Пита и Кафа, заедно с баланса между седемте съставляващи тела (кожа, мускули, мастна тъкан, кръв, кости, костен мозък и репродуктивната течност), и трите екскреции (пот, урина, екскременти).

Физическото тяло символично е представено като дърво, което расте силно и здраво, когато е подхранвано с качествена вода, слънце и плодородна почва. Тогава стволът е стабилен, клоните и листата избуяват.

Дългият живот и доброто здраве са представени от два цвята, а трите вкусни плода изобразяват духовното израстване, благоденствието и щастието - узрели в резултат на финия баланс между тяло, енергия и ум.
... See MoreSee Less

View on Facebook

Червеното цвекло

Като малка не "понасях" вкуса на червеното цвекло и трябваше да стана на 30, за да открия ползите от консумацията му.
Част е от любимото ми смути с червено цвекло, ябълка, морков и джиндижифил, обичам го под формата на крем-супа, а и само запечено със зехтин и риган. Може да се консумира и сурово настъргано на салата с моркови например.
Листата на червеното цвекло също са ядивни и съдържат полезни съставки като фосфор и цинк, витамин К, витамин С и др. Могат да се добавят към салати, супи и др.

С право червеното цвекло е в списъка на супер храните.

Редица изследвания върху ползите му показват, че червеното цвекло:

🥗 намалява кръвното налягане
🥗 подобрява физическата издръжливост и мускулна сила
🥗 подобрява мозъчното кръвоснабдяване и предпазва или намалява риска от развитие на деменция
🥗 спомага за поддържането на здравословно тегло
🥗 има превантивно действие срещу развитието на рак
🥗 добър източник на минерали - желязо, магнезий, манган, цинк, селен и др.
🥗 подпомага работата на черния дроб
🥗 намалява високите нива на холестерол

Източник: https://www.healthline.com/health/erectile-dysfunction/beet-juice-for-ed

В Тибетската медицина червеното цвекло също е на почит.

Начин на ползване: основно под формата на салата и печено;

Вкус и природа: сладък; охлаждаща;

Потенция: Увеличава кръвта, успокоява треската, болести свързани с Пита (твърде много горещина в тялото), отравяне, разстройство, проблеми с кожата като пъпки например. Добро средство при язва или повръщане на кръв.

Противопоказания: не се препоръчва при слаба храносмилателна топлина, стомашни проблеми и разстройство предизвикани от студени болести.
... See MoreSee Less

View on Facebook

1 week ago

Традиционен тибетски център Monchara

Традиционен тибетски център Monchara ... See MoreSee Less

View on Facebook

Броколи

Принадлежи към вида Brassica oleracea. Близък родственик на зелето, брюкселското зеле, кейла и карфиола.
Броколи е естествен източник на витамини, антиоксиданти, минерали и фибри.
Научно доказани са редица здравословни ползи от консумацията на броколи:

🥦 Източник на минерали, витамини, фибри и биологично активни вещества, като Витамин А, С, К, В9, фосфор, селен и др.
🥦 Богат на антиоксиданти.
🥦 Намалява възпалението в тъканите.
🥦 Има протективно действие срещу някои видове рак.
🥦 Подпомага контрола върху кръвната захар.
🥦 Подобрява храносмилането и подобрява запека.
🥦 Подпомага функцията на мозъка и забавя стареенето.
🥦 Засилва имунната система, тъй като е богат източник на Витамин С.

🥦 Източник:
https://www.healthline.com/nutrition/benefits-of-broccoli#TOC_TITLE_HDR_12

Какво казва тибетската медицина за Броколи:

Начин на консумация: След почистване, може да се задуши на пара самостоятелно или с други зеленчуци, а може да се консумира и в суров вид като салата. Може да се приготви под формата на супа или пюре.

Вкус и природа: Сладък до солен, леко охлаждащ.

Потенция:

🥦 Увеличава кръвта и телесните тъкани.
🥦 Съдържа разреждащ кръвта агент.
🥦 Лекува възпаление.
🥦 Убива паразити.
🥦 Увеличава храносмилателната топлина.
🥦 Действа профилактично срещу диабет и рак.

Контраиндикации: Не е подходящ за хора, страдащи от заболявания свързани с разстройство на Кафа и студени болести.
... See MoreSee Less

View on Facebook