Как с помощта на подходяща диета да поддържаме имунитета и да балансираме енергията си през зимата, разказва докторът по тибетска медицина – Юлия Юсипова.

Съгласно тибетската философия, през зимата се увеличава количеството на слуз в организма. Това вещество се натрупва, създава чувството за леност и апатия в организма, засилва вирусните инфекции, заболяванията на ставите и ускорява натрупването на мазнини. За да нормализираме емоционалното и физическото си състояние е хубаво да поддържаме умерена физическа активност (дори леко да я увеличим) и да спазваме подходящ за зимата начин на хранене. Това означава да включим в менюто си много топли, леки храни с леко лют, горчив и стипчив вкус, а да намалим приема на сладко, кисело и солено.

• В основата на менюто ви трябва да присъстват варени и печени зеленчуци.Броколи, тиквички, гъби, алабаш, карфиол, аспержи, спанак, моркови, тиква, репички, ряпа, алабаш, целина – изборът е голям. За да засилите загряващите свойства на храната и да подобрите храносмилането си, добавете лук, чесън или гарам масала. Употребата на зеле и картофи е хубаво да се намали. Те „охлаждат” стомаха и се препоръчват за употреба от хора със силно храносмилане и през топлите дни в годината.

• Месото, подходящо за зимния период трябва да има „топли” свойства. Това е месото от кокошка, овен, дивеч и морски продукти. Свинско и телешко е по-добре да не се консумира – те охлаждат организма.

• Всички сладки продукти, с изключение на меда (не трябва да се нагрява над 40 градуса!), способстват за увеличение на слузта. Хубаво е тортите и курабийките да се заместят със сушени плодове. Те са особено полезни, когато се накиснат предварително във вода или се сварят. Пресните плодове в голямо количество само увеличават студа и спомагат за дисбаланса на тялото. Ето защо през зимата е хубаво да се консумират в умерено количество.

• Изработете си навика да добавяте във всички храни повече загряващи подправки:кимион, кардамон, синап, джинджифил, карамфил, черен пипер, шафран, индийско орехче, канела, кориандър, асафетида, копър и чесън. Това е особено важно, за по-доброто усвояване на бобовите и месото. Тези продукти е най-добре да се консумират на обяд, между 12 и 16 часа, когато храносмилателния огън е най-силен.

• Пийте само топли напитки. Дори и водата е хубаво да бъде почти гореща. Особено добре върху намаляването на слузта, влияе отварата от джинджифил. Приготвя се съвсем лесно: нарежете на ленти парче джинджифил (колкото орех), добавете канела и кардамон и варете в продължение на 10 минути, на умерен огън. Прецедете и след като отварата поизстине, добавете мед и лимон. Ако нямате време, просто залейте с гореща вода парче джинджифил. По-радикален метод: сдъвчете малко количество джинджифил след като сте се нахранили и го преглътнете с малко количество топла вода.

Не винаги се получава стриктно да спазваме определена система на хранене. Но това не е и задължително. Достатъчно е да следваме системата дори и четири дни от седмицата, за да можем да укрепим здравето си и да подобрим самочувствието си през зимата.

Източник на фотографията: Shutterstock

“Учителите често напомняли на Уан Липин, че не бива да смята за добродетелен онзи, който очаква награда за сторената добрина. Ако пък някой, който е извършил добро дело, не очаква награда, но сам си казва, че върши добрина, то той също притежава само “външна добродетел”. Единствено онзи, който не забелязва и не помни собствените си добри дела, притежава “вътрешната добродетел”, която е върховната заслуга според следовниците на Дао.
Казано накратко, всяка външна, показна добродетел, желанието да бъдеш (или още повече да минаваш за) добродетелен, милосърден, любящ - всичко това няма абсолютно никаква ценност в очите на даоския “човек на върховната добродетел” и дори пречи на върховното усъвършенстване.”

“Портите на Дракона”
Чън Кайгуо & Джън Шунчао
... See MoreSee Less

View on Facebook

Тибетската култура за кръщаване на децата е уникална и вдъхновяваща.

Тибет е известен като родината на връх Еверест, най-високият връх на Земята, но и като най-ревностният пазител на будистката философия.

Тибетците нямат фамилни имена, а техните собствени имена обикновено им се дават от Далай Лама или друг глава на будистка линия. Това е причината, поради която по-голямата част от населението споделя общи имена на будисти като Гендун, Сонам ​​и Тензин.

Но в тибетската традиция също са популярни и имена, означаващи цветя. Ето и някои примери:

Метог/ Metog (mee-tog), което означава „цвете“. Това е меко и сладко име, което обикновено се дава на първородната дъщеря.

Пема (Pay-mah), което означава „лотос“. Прекрасно тибетско име за вашето малко цвете.
Моето тибетско име е Пема Тцеринг, което означава Лотос Дълъг Живот :)

И тъй като месец май наближава, ето и какво означава името Мая на тибетски:

Мая (ма-я) означава „магия и илюзия“. Това е и името на майката на Буда, така че е добър избор, ако търсите дълбоко религиозно име.

Честит празник на всички, носещи цветни имена ❤️
... See MoreSee Less

View on Facebook

Копривата е лечебно растение и в Тибетската медицина.
Вкус и природа: Сладка до люта; топла;
Потенция: осигурява топлина, помага за храносмилането и успокоява болести, свързани с Вятъра.

Освен популарния начин за приемане под формата на супи, каши и др. можете да добавяте коприва и към сутрешното смути.
За мен лично вкусът на копривата е малко тежък, затова правя следното - сварявам за около 5 минути около една чаша коприва, добавям половин банан, круша или друг плод по избор, 300 мл ядково мляко, канела, индийско орехче, 1 чаена лъжичка сусамов тахан, два ореха и блендирам. Резултатът е чудесен на вкус и осен това се отразява прекрасно върху храносмилането при хора, които имат склонност към забавяне на чревния пасаж.
А водата използвам за обливане на косата след къпане, изпитано средство срещу косопад :)
... See MoreSee Less

View on Facebook

https://fb.watch/4pELNilQxu/ ... See MoreSee Less

View on Facebook