Съгласно тибетската медицина, целият свят се състои от три вида енергии: вятър, жлъчка и слуз. Стресът води до дисбаланс на вятъра. Недоспиването, силните вълнения, тревогите, прекалената стимулация на органите на чувствата (слушане на прекалено много музика, гледане на телевизия и др.) – всичко това води до усилване на вятъра. Докторът по тибетска медицина Юлия Юсипова, разказва какво можем да направим, за да помогнем на вятъра да се успокои.

Използвайте „заземяващи” подправки
Индийско орехче. Благодарение на топлата му и маслена природа, която успокоява вятъра, индийското орехче е антистрес подправка номер 1. Прекрасно допълва различни видове чай, десерти и основни ястия. Аз препоръчвам на пациентите с дисбаланс на вятъра, да носят в себе си пакет с индийско орехче, което да добавят към ястията, които приемат през целия ден. Разбира се, всичко трябва да е с мярка: не употребявайте повече от една чаена лъжичка индийско орехче на ден.
Кимион. Не само помага да се „заземим”, но подобрява и храносмилането. Аз обичам да си правя чай от кимион: половин лъжичка се залива с чаша гореща вода и стои няколко минути, след което се изпива.
Зелен кардамон. Тази подправка не само балансира вятъра, но и нормализира работата на бъбреците.

Правете си самомасаж преди сън
Преди сън, по посока на часовниковата стрелка, си втривайте загрято сусамово масло в точките, които в тибетската медицина се наричат точки на вятъра. Това са: центърът на дланите и стъпалата, пространството между гърдите, върха на главата, седми шиен и пети гръден прешлени. При дисбаланс на вятъра, натискът в тези точки може да бъде болезнен. Правете си този масаж всеки път след напрежение или когато сте превъзбудени. Това може да ви помогне да заспите по-добре, да имате спокоен и дълбок сън. За да усилите ефекта, може да добавите към загрятото масло една от „заземяващите” подправки.

Медитирайте поне по 3 минути на ден
Това антистрес упражнение би се понравило дори и на тези, които смятат, че медитацията е най-скучното нещо на света. Тя отнема само 3 минути и при това наистина има ефект: намалява напрежението и прояснява съзнанието. Хубаво е времето за медитация постепенно да се увеличава, но не е задължително.
Седнете удобно, затворете очи и се съсредоточете върху дишането си (върху вътрешната повърхност на ноздрите). Ще усетите как дишането ви постепенно става по-бавно и дълбоко. В случай, че започнат да се появяват мисли, опитайте се да не ги следвате и те ще си отидат. Концентрирайте се основно върху дишането си.
Превключването на вниманието върху вашият вътрешен мир, увеличава концентрацията, ще започнете да се съсредоточавате по-лесно, а изключването от външната суматоха, ще ви позволи да се върнете към себе си и собствените ви жизнени цели.

Усвоете базова терапия с камъни
За дълбоко успокоение помага тибетският масаж с камъни До- Ние, който се извършва от професионалисти. В същото време вие можете напълно да използвате антистрес ефекта от горещите камъни и в домашна обстановка. Можете да си закупите камъни в специализираните магазини или да си съберете от морето. Нагрейте камъните на водна баня и завийте всеки от тях в някакъв тънък плат. Сложете ги върху кръста си. Ако по време на процедурата не заспите, то със сигурност след това ще се отправите към леглото.

Пийте билков чай и малко количество алкохол
Заради високото си съдържание на танини, зеленият чай увеличава вятъра, а също така черният чай и кафето. По-добре е да замените тези напитки с билков чай, топло мляко с мед, канела индийско орехче, топла вода, а така също и сок от кайсии, моркови и грозде. Що се касае до алкохола, вместо леки напитки (например бира), по-добре да изберете нещо по-силно, но в малки количества или греяно вино с подправки.

«Загрейте» менюто си
Антистрес диетата трябва да бъде топла и маслена. Сухите и хладни храни са противопоказни. Гладуването, постенето, вегетарианството с недостатъчно съдържание на белтъчини (бобови и орехи), само могат да увеличат вятъра. Дори и плодовете е по-добре да бъдат термично обработени. Например ябълките и крушите могат да се запекат.

Чували ли сте за Цалунг?

В тибетската медицина съществуват редица оздравителни практики, в това число и физически, на основата на тибетската йога, наречена Цалунг.

Тибетската дума „ца” е превод на санскритския термин „нади”, който се свързва с енергийните канали в тялото. „Лунг” е тибетският еквивалент на „прана” или жизнената енергия, която в тибетската медицина се нарича също „вятър”, като една от трите конституции в тялото, известни също като трите изначални енергии (вятър – тиб. лунг, жлъчка – тиб. типа и слуз – тиб. бекен).

Упражненията в тибетската йога Цалунг се изпълняват със задържане на жизнените енергии и дъха, известно като кумбхака на санскрит или бумчен на тибетски. Изключително важно е да се изучават от квалифициран учител и да се изпълняват спрямо зададените инструкции.
Част от упражненията могат да се изпълняват сутрин рано, а други през останалата част на деня. Препоръчително е чисто и спокойно място и благоприятен режим на хранене. Определени елементи от тибетската йога могат да се използват с лечебна цел за конкретни проблеми. Това могат да бъдат например упражнения за укрепване на сърдечно-съдовата система, възстановяване на бъбреците, стомашно-чревния тракт, щитовидната жлеза или поддържане на баланса на енергията в тялото. Освен лечебния ефект на Цалунг върху физическото тяло, практиката има силата да пречиства каналите, в които се смята, че преминава „кармичния вятър” или енергията от натрупаната карма по време на съществуването ни. Това спомага за пречистване на негативните емоции и по този начин ускорява духовната реализация.
... See MoreSee Less

View on Facebook

4 days ago

Център за Тибетско лечение Monchara

Първо ниво PSSE Schroth приключи успешно. Нямам търпение да приложа наученото в практиката си, за още по-добри резултати в борбата с гръбначните изкривявания!

Thank you Nikos Karavidas for all the knowledge you shared with us at this level!

“Education is not the filling of a pail but the lighting of a fire.” - William Butler Yeats
... See MoreSee Less

View on Facebook

Във всички древни медицински системи, които познаваме днес, диагностиката по пулса се е съхранила като основен метод за установяване състоянието на вътрешните органи.

В тибетската медицина, аюрведа и китайската традиционна медицина пулсът се изследва по лъчевата артерия в областта на китката. Тибетският доктор получава информация за състоянието на организма, напипвайки определени точки върху артерията, които отговарят на всички вътрешни органи. Той използва определена сила при натиск. На база на съпротивлението, което получава от артерията, извършва диагностика и съставя картина за възможните здравословни проблеми, свързани с различните органи.

За повече информация, моля посетете сайта на Мончара: https://monchara.bg/%d0%b7%d0%b0-%d0%bd%d0%b0%d1%81/
... See MoreSee Less

View on Facebook

Честит рожден ден на Негово Светейшество Далай Лама!

С призив към повече смиреност и състрадание и пожелание за щастие.

"Ако искате другите да са щастливи, проявявайте състрадание. Ако искате да сте щастливи, практикувайте състрадание."
... See MoreSee Less

View on Facebook

Как се хранят тибетските жени по време на бременност?

Тибетците вярват, че бременната жена не трябва да приема храна от ниско морален човек. Храната, която поема трябва да е с приблизително телесна температура - нито твърде топла, нито студена, тъй като това може да наруши баланса на важни енергии, които преминават през коремната област и да причинят дискомфорт на плода и дори да доведат до проблеми при самото раждане.

През първите шест месеца всяка храна, която може да има слабителен ефект трябва да се избягва. Препоръчително е да се избягват и силно киселите, пикантни или ферментирали храни.

Тибетската медицина предупреждава за избягване употребата на алкохол, никотин и кофеин по време на бременност и препоръчва да се намали и консумацията на рафинираната захар. Вместо нея, препоръчително е да се приемат сладки плодове и мед.

Друго, което тибетската медицина препоръчва да се избягва от бременни е прекомерната употреба на сурови храни, които трудно се храносмилат. Също така тежки, мазни храни като свинско или наденици, които са приготвени от животински черва.

Преди раждането, жената трябва да приема питателни продукти като мляко и плътни местни бульони, за да натрупа сила.
... See MoreSee Less

View on Facebook