Тибетска медицина

Тибетската медицина е една от най-древните медицински системи, които са се запазили до днес. Тя служи на хората от хиляди години и носи много благотворни ползи чрез принципите си за естествена грижа за здравето. Най-голямата ценност на тибетската наука за здраве идва от теорията за връзката между ума и тялото. В основата на ефективността на тази връзка стои елиминирането на корена на болестта.

Съгласно традиционното разбиране на тибетската медицина, коренът на повечето болести са емоциите, които се проявяват в човешкото тяло под формата на три жизнени енергии (конституции) – вятър, жлъчка и слуз (флегма). Във всяко живо същество тези три начала са представени в уникална комбинация и съотношение. Всеки човек се ражда с определена конституция, т.нар. рождена конституция. С течение на времето и в резултат на начина на живот може да възникне дисбаланс в организма, който се изразява в излишък или недостиг на определено жизнено начало. Задачата на тибетската медицина е да възстанови първоначалната хармония в тялото. За тази цел се използват различни методи за поставяне на диагноза и за връщане на изначалното равновесие.

Методите за диагностика,

използвани в тибетската медицина, се делят на диагностика по пулса, диагностика по урината, изследване на външното състояние на тялото и въпроси.

Диагностика по пулса

Във всички древни медицински системи, които познаваме днес, диагностиката по пулса се е съхранила като основен метод за установяване състоянието на вътрешните органи. В тибетската медицина, аюрведа и китайската традиционна медицина пулсът се изследва по лъчевата артерия в областта на китката. Тибетският доктор получава информация за състоянието на организма, напипвайки определени точки върху артерията, които отговарят на всички вътрешни органи. Той използва определена сила при натиск. На база на съпротивлението, което получава от артерията, извършва диагностика и съставя картина за възможните здравословни проблеми, свързани с различните органи.

Диагностика по урината

Един от методите за диагностика, характерен за тибетската наука за здраве, е диагностика по урината. Чрез изследване на събраната сутрешна урина, тибетският доктор се информира както за общото състояние на пациента, така и за основната конституция, преобладаваща в тялото. По урината може да се определи не само дали пациентът има добро храносмилане, но също  как е спал през нощта, има ли болки в ставите, простудни заболявания и т.н. Тибетският специалист анализира урината по редица обективни фактори.

Оценяване на външните симптоми

Както и в класическата медицина, така и в тибетската, много голямо внимание се отделя на външното обследване на пациента. По време на прегледа внимателно се оглеждат склерите на очите, езика и ушите, и се оценява състоянието на кожата. Често тибетските доктори провеждат диагностично изследване като натискат и определени точки, с които потвърждават диагнозата. За това използват точките, съответстващи на определено жизнено начало. В случай, че пациентът усеща интензивна болка в тези точки, това означава, че конкретната конституция е в дисбаланс. Важен диагностичен обект е гръбначният стълб. От него тибетският лекар получава информация за състоянието на органите. В тибетската медицина всеки прешлен на гръбначния стълб отговаря на определен орган, система или жизнено начало.

История на предишни заболявания

Съществена част от консултацията с тибетски специалист е историята на предишни заболявания на пациента, които включват скорошни изследвания и поставени диагнози. Тибетският доктор допълва картината със задаване на допълнителни въпроси за начина на живот, хранене и др.

Методи за благоприятно въздействие и балансиране

Диета/хранене

Физ. упражнения

Билки

Масажи

В тибетската медицина съществуват четири основни подхода към балансирането на организма. На първо място е въздействие с помощта на корекция в храненето и тук съвсем на място идва изказването „ние сме това, което ядем”.  Ако се храним с много груба и суха храна, в нас започват да преобладават качества, присъщи на жизненото начало вятър. Ако приемаме повече мазна храна, но в същото време и студена, то в нас започва да се натрупва много слуз. В случай, че злоупотребяваме с много люти, горещи и мазни храни, то активираме много енергията на жлъчката. С помощта на диета, ние можем да балансираме трите жизнени начала. Например, при пациент с преобладаващ вятър, диетата трябва да е загряваща, продуктите трябва да са меки и сочни. За пациентите с преобладаваща слуз се препоръчва лека диета за по-добро храносмилане и намаляване приема на мазна храна и въглехидрати. За пациенти с преобладаваща жлъчка диетата трябва да е прохладна с по-горчив вкус и намалено съдържание на мазнини.

Вторият подход към подобряване на здравето в тибетската медицина е коригирането на начина на живот. Тибетският доктор два подробни препоръки за дневния режим, изпълнението на физически упражнения и т.н.

Третият подход е корекцията на състоянието чрез фитопрепарати – билкови пилюли.

Четвъртият подход са външни процедури и масажи. Към меките процедури за въздействие се отнасят тибетският Ку Ние масаж, До Ние масаж, работата с мокси и вендузи.

Facebook

View on Facebook

ཨོཾ་མ་ཎི་པདྨེ་ཧཱུྃ Мантрата на състраданието е шест сричковата мантра на Авалокитешвара: ом мани падме хум (произнасяна от Тибетците ом мани пеме хунг), отразява състраданието на Буда към всички живи същества.

Авалокитешвара (Санскрит Avalokiteśvara; Тибетски སྤྱན་རས་གཟིགས་ Ченрезик;) е превъплащение на речта на всички буди и инкарнация на тяхното състрадание. Обикновено е изобразяван в бял цвят и държи лотос. Той е от специално значение за Тибетците и обикновено е описван като техен най-важен Буда и кармическо божество. Според известна поговорка, Авалокитешвара или Буда на състраданието, до такава степен е навлязъл в съзнанието на Тибетците, че всяко дете, което може да каже „мама”, може да произнесе и мантрата ОМ МАНИ ПАДМЕ ХУМ.

“Джоузеф Кемпбъл в книгата си “Властта на митове” казва: “Когато произнасяме шестте срички на мантрата “Ом Мани Падме Хум”, шестте отрицателни емоции: гордостта, завистта, желанието, неведението, алчността и гневът, които са причина за съществуването на Самсара - безкрайната верига от прераждания, се пречистват.”

Цитат от книгата на Владо Руменов “Защо Тибет”
... See MoreSee Less

View on Facebook