Тибетска медицина

Тибетската медицина е една от най-древните медицински системи, които са се запазили до днес. Тя служи на хората от хиляди години и носи много благотворни ползи чрез принципите си за естествена грижа за здравето. Най-голямата ценност на тибетската наука за здраве идва от теорията за връзката между ума и тялото. В основата на ефективността на тази връзка стои елиминирането на корена на болестта.

Съгласно традиционното разбиране на тибетската медицина, коренът на повечето болести са емоциите, които се проявяват в човешкото тяло под формата на три жизнени енергии (конституции) – вятър, жлъчка и слуз (флегма). Във всяко живо същество тези три начала са представени в уникална комбинация и съотношение. Всеки човек се ражда с определена конституция, т.нар. рождена конституция. С течение на времето и в резултат на начина на живот може да възникне дисбаланс в организма, който се изразява в излишък или недостиг на определено жизнено начало. Задачата на тибетската медицина е да възстанови първоначалната хармония в тялото. За тази цел се използват различни методи за поставяне на диагноза и за връщане на изначалното равновесие.

Методите за диагностика,

използвани в тибетската медицина, се делят на диагностика по пулса, диагностика по урината, изследване на външното състояние на тялото и въпроси.

Диагностика по пулса

Във всички древни медицински системи, които познаваме днес, диагностиката по пулса се е съхранила като основен метод за установяване състоянието на вътрешните органи. В тибетската медицина, аюрведа и китайската традиционна медицина пулсът се изследва по лъчевата артерия в областта на китката. Тибетският доктор получава информация за състоянието на организма, напипвайки определени точки върху артерията, които отговарят на всички вътрешни органи. Той използва определена сила при натиск. На база на съпротивлението, което получава от артерията, извършва диагностика и съставя картина за възможните здравословни проблеми, свързани с различните органи.

Диагностика по урината

Един от методите за диагностика, характерен за тибетската наука за здраве, е диагностика по урината. Чрез изследване на събраната сутрешна урина, тибетският доктор се информира както за общото състояние на пациента, така и за основната конституция, преобладаваща в тялото. По урината може да се определи не само дали пациентът има добро храносмилане, но също  как е спал през нощта, има ли болки в ставите, простудни заболявания и т.н. Тибетският специалист анализира урината по редица обективни фактори.

Оценяване на външните симптоми

Както и в класическата медицина, така и в тибетската, много голямо внимание се отделя на външното обследване на пациента. По време на прегледа внимателно се оглеждат склерите на очите, езика и ушите, и се оценява състоянието на кожата. Често тибетските доктори провеждат диагностично изследване като натискат и определени точки, с които потвърждават диагнозата. За това използват точките, съответстващи на определено жизнено начало. В случай, че пациентът усеща интензивна болка в тези точки, това означава, че конкретната конституция е в дисбаланс. Важен диагностичен обект е гръбначният стълб. От него тибетският лекар получава информация за състоянието на органите. В тибетската медицина всеки прешлен на гръбначния стълб отговаря на определен орган, система или жизнено начало.

История на предишни заболявания

Съществена част от консултацията с тибетски специалист е историята на предишни заболявания на пациента, които включват скорошни изследвания и поставени диагнози. Тибетският доктор допълва картината със задаване на допълнителни въпроси за начина на живот, хранене и др.

Методи за благоприятно въздействие и балансиране

Диета/хранене

Физ. упражнения

Билки

Масажи

В тибетската медицина съществуват четири основни подхода към балансирането на организма. На първо място е въздействие с помощта на корекция в храненето и тук съвсем на място идва изказването „ние сме това, което ядем”.  Ако се храним с много груба и суха храна, в нас започват да преобладават качества, присъщи на жизненото начало вятър. Ако приемаме повече мазна храна, но в същото време и студена, то в нас започва да се натрупва много слуз. В случай, че злоупотребяваме с много люти, горещи и мазни храни, то активираме много енергията на жлъчката. С помощта на диета, ние можем да балансираме трите жизнени начала. Например, при пациент с преобладаващ вятър, диетата трябва да е загряваща, продуктите трябва да са меки и сочни. За пациентите с преобладаваща слуз се препоръчва лека диета за по-добро храносмилане и намаляване приема на мазна храна и въглехидрати. За пациенти с преобладаваща жлъчка диетата трябва да е прохладна с по-горчив вкус и намалено съдържание на мазнини.

Вторият подход към подобряване на здравето в тибетската медицина е коригирането на начина на живот. Тибетският доктор два подробни препоръки за дневния режим, изпълнението на физически упражнения и т.н.

Третият подход е корекцията на състоянието чрез фитопрепарати – билкови пилюли.

Четвъртият подход са външни процедури и масажи. Към меките процедури за въздействие се отнасят тибетският Ку Ние масаж, До Ние масаж, работата с мокси и вендузи.

“Учителите често напомняли на Уан Липин, че не бива да смята за добродетелен онзи, който очаква награда за сторената добрина. Ако пък някой, който е извършил добро дело, не очаква награда, но сам си казва, че върши добрина, то той също притежава само “външна добродетел”. Единствено онзи, който не забелязва и не помни собствените си добри дела, притежава “вътрешната добродетел”, която е върховната заслуга според следовниците на Дао.
Казано накратко, всяка външна, показна добродетел, желанието да бъдеш (или още повече да минаваш за) добродетелен, милосърден, любящ - всичко това няма абсолютно никаква ценност в очите на даоския “човек на върховната добродетел” и дори пречи на върховното усъвършенстване.”

“Портите на Дракона”
Чън Кайгуо & Джън Шунчао
... See MoreSee Less

View on Facebook

Тибетската култура за кръщаване на децата е уникална и вдъхновяваща.

Тибет е известен като родината на връх Еверест, най-високият връх на Земята, но и като най-ревностният пазител на будистката философия.

Тибетците нямат фамилни имена, а техните собствени имена обикновено им се дават от Далай Лама или друг глава на будистка линия. Това е причината, поради която по-голямата част от населението споделя общи имена на будисти като Гендун, Сонам ​​и Тензин.

Но в тибетската традиция също са популярни и имена, означаващи цветя. Ето и някои примери:

Метог/ Metog (mee-tog), което означава „цвете“. Това е меко и сладко име, което обикновено се дава на първородната дъщеря.

Пема (Pay-mah), което означава „лотос“. Прекрасно тибетско име за вашето малко цвете.
Моето тибетско име е Пема Тцеринг, което означава Лотос Дълъг Живот :)

И тъй като месец май наближава, ето и какво означава името Мая на тибетски:

Мая (ма-я) означава „магия и илюзия“. Това е и името на майката на Буда, така че е добър избор, ако търсите дълбоко религиозно име.

Честит празник на всички, носещи цветни имена ❤️
... See MoreSee Less

View on Facebook

Копривата е лечебно растение и в Тибетската медицина.
Вкус и природа: Сладка до люта; топла;
Потенция: осигурява топлина, помага за храносмилането и успокоява болести, свързани с Вятъра.

Освен популарния начин за приемане под формата на супи, каши и др. можете да добавяте коприва и към сутрешното смути.
За мен лично вкусът на копривата е малко тежък, затова правя следното - сварявам за около 5 минути около една чаша коприва, добавям половин банан, круша или друг плод по избор, 300 мл ядково мляко, канела, индийско орехче, 1 чаена лъжичка сусамов тахан, два ореха и блендирам. Резултатът е чудесен на вкус и осен това се отразява прекрасно върху храносмилането при хора, които имат склонност към забавяне на чревния пасаж.
А водата използвам за обливане на косата след къпане, изпитано средство срещу косопад :)
... See MoreSee Less

View on Facebook

https://fb.watch/4pELNilQxu/ ... See MoreSee Less

View on Facebook